Podział imprez


Zapraszamy do zapoznania się z naszą klasyfikacją imprez. Często zdarza się, że widzimy zaproszenie do udziału w ciekawym wydarzeniu, ale nie zawsze wiemy, czego się spodziewać. Jesteśmy pewni, że nasz krótki opis ułatwi naszemu czytelnikowi wybór tych imprez, które dla niego będą najbardziej interesujące i sprawią mu najwięcej frajdy.

Rajd – zawody, które polegają na przebyciu określonej trasy. W odróżnieniu od rajdów typowo sportowych rajdy pojazdów zabytkowych są rajdami, gdzie szybkość nie ogrywa roli, ale punktowana jest regularność przejazdu, czyli przejechanie trasy w określonym czasie – zgodnie z przepisami ruchu drogowego. Zarówno przejazd zbyt szybki, jak i przekroczenie limitu czasu wiąże się z punktami karnymi. Co najważniejsze – nie koniecznie musimy mieć wyjątkowy czy zabytkowy samochód – coraz częściej organizowane są rajdy, w których możemy wziąć udział pojazdem, którym poruszamy się na co dzień.

Trasę rajdu pokonujemy według itinerera, mówiąc inaczej książki drogowej, która pokazuje jak należy jechać. Jest to rodzaj mapy, która opisuje trasę skrzyżowanie po skrzyżowaniu, punkty kontroli czasu, zadania i oczywiście regulamin. Z tego powodu niezbędny jest pilot, który będzie odczytywał itinerer i pilnował, abyśmy nie przeoczyli żadnego z zadań. Co ważne – w samochodzie znajdzie się również miejsce dla dodatkowych członków załogi, więc jeżeli tylko mamy na to ochotę możemy wzmocnić naszą załogę o dodatkowych członków. Rajd to także wspaniała okazja do rodzinnej zabawy.

Na trasie rajdu możemy się spodziewać wielu ciekawych zadań, począwszy od próby sportowej, poprzez zadania sprawnościowe (czasem organizator rajdu sprawdzi naszą sprawność intelektualną czasem fizyczną) a kończąc na pytaniach z trasy.

  • Próba sportowa najczęściej odbywa się na zamkniętym terenie (parking, duży plac) i polega na jak najszybszym i najdokładniejszym pokonaniu wskazanej trasy (omijanie pachołków, parkowanie czy przejazd ze szklanką wody, tak by jej nie wylać).
  • Zadania sprawnościowe mają przeróżny charakter, a ograniczeniem jest jedynie pomysłowość organizatorów. Może to być test wiedzy – o motoryzacji albo związany z tematem rajdu, odgadywanie zagadek muzycznych lub fotograficznych. Czasem musimy wykazać się odrobiną sprawności fizycznej przy zadaniach sprawnościowych.
  • Pytania z trasy wymagają od nas pewnej dozy spostrzegawczości. W dokładnie oznaczonym w itinererze miejscu trasy znajdują się odpowiedzi na zawarte w książce drogowej pytania. Jest to najczęściej doskonała okazja by dowiedzieć się czegoś ciekawego o okolicy, zwiedzić ciekawe miejsce, które gdyby nie rajd pewniej pozostałoby nam nie znane.

Niektóre rajdy kończą się konkursem elegancji albo wyborem najciekawszego auta, najlepiej zachowanego albo „naj” pod innym względem. Zawsze jednak jest to dodatkowa klasyfikacja, więc nawet posiadacze aut, które wymagają jeszcze dopieszczenia mogą zdobyć puchar.

Na zakończenie rajdu możemy się spodziewać balu komandorskiego albo zwyczajnego ogniska lub grilla, gdzie będzie okazja lepiej poznać innych uczestników rajdu.

Ze względu na różnorodność rajdów każdy znajdzie na pewno coś dla siebie – są imprezy, które trwają kilka/kilkanaście godzin, są też imprezy kilkudniowe. Zróżnicowana jest również wysokość wpisowego, jak i zawarty w cenie pakiet startowy.

Parada – to impreza motoryzacyjna, która według mnie jest najbardziej efektowną z imprez. Punktem kulminacyjnym jest przejazd z punktu A do punktu B w kolumnie pojazdów. Często przejazd zabezpieczany jest przez służby porządkowe i w kolumnie liczącej od kilku do kilkudziesięciu nawet aut poruszamy się po wyznaczonej trasie prezentując nasze pojazdy widzom i przypadkowym przechodniom. Często jest to element większej imprezy, niekoniecznie o charakterze motoryzacyjnym, np. obchodów dnia miasta.

Zlot – to impreza najczęściej kilkudniowa, która skupia entuzjastów pojazdów zabytkowych często z odległych zakątków kraju lub z zagranicy. Często są to spotkania miłośników konkretnych marek. Jest to wyjątkowa okazja do wspólnego spędzenia czasu, wymiany doświadczeń i wspólnej zabawy przy ogniskach, na koncertach czy różnego rodzaju konkursach i zabawach. Często są to cykliczne imprezy, które z roku na rok są coraz lepiej zorganizowane i ciekawsze.

Spot – ma charakter podobny do zlotu, ale ogranicza się do 2-3 godzinnego spotkania i wymiany doświadczeń. Zazwyczaj ma charakter lokalny, często odbywa się cyklicznie.

Giełda/Targi – impreza, która ma na celu spotkanie w celu kupna bądź sprzedaży części, akcesoriów do naszych zabytkowych pojazdów.

Powyższa klasyfikacja jak już wspomnieliśmy na początku to nasz subiektywny podział i opis. Cechą wspólną wszystkich wymienionych imprez to fakt, iż zawsze możemy tam liczyć na cenne opinie innych uczestników, ich porady i przede wszystkim dobrą zabawę.


zabytkowi.pl
2014-06-20

samochody zabytkowe, motocykle zabytkowe, pojazdy zabytkowe, pojazdy militarne